כמו שאתם יכולים להבין, האינטרנט הוא עולם מורכב וגדול שהתפתח במשך שנים ארוכות. כדי לפשט את הרעיון של האינטרנט נחשוב עליו כאל אוסף עצום של אתרי אינטרנט. אם נחשוב על האינטרנט כאל עיר ענקית, אתר אינטרנט יהיה בית בעיר ועמוד מסוים באתר יהיה חדר בתוך הבית. כמו שבתל אביב כל הבתים מחוברים ע״י רחובות ויש לכל בית כתובת, ככה האינטרנט עובד גם כן – לכל אתר חייבת להיות כתובת אתר ייחודית (דומיין) שלאף אתר אחר באינטרנט אין אותה, ככה משתמשים ידעו למצוא את הכתובת הנכונה.
בעבר כדי להגיע אל אתרי אינטרנט היינו צריכים לכתוב את הכתובת המדויקת שלהם בשורת ה-URL וזה היה מסובך ולא מספיק נגיש למשתמשים. מנועי חיפוש כמו גוגל, יאהו, בינג וכו׳.. הבינו שכדי שמשתמשים יוכלו להוציא את המירב מהאינטרנט צריך לתת להם פלטפורמה שבה יוכלו לחפש מידע בצורה חופשית וככה נולדו להם מנועי החיפוש השונים.
היכרות ראשונה עם גוגל
גוגל מגדירים את עצמם כ-״מנוע חיפוש אוטומטי המשתמש בתוכנה שסורקת וחוקרת את הדפים באינטרנט על בסיס קבוע״. במילים אחרות – גוגל הוא כמו ספריה ענקית המכילה כמויות אדירות של אתרי אינטרנט, כאשר אנחנו מחפשים שאילתא בשורת החיפוש של גוגל, אנחנו נקבל בתוצאות החיפוש את האתרים הכי רלוונטיים לשאילתת חיפוש שלנו.
כדי להבין טוב יותר כיצד גוגל עובדת, אנחנו צריכים להכיר את שלושת היסודות של מנוע החיפוש:
- סריקה – גוגל מחפשת באופן קבוע דפים חדשים ועדכונים בדפים קיימים. החיפוש נעשה באמצעות ״עכבישים״ שסורקים את הדפים באינטרנט, אוספים את המידע אותו ביחד עם כתובות האתרים לאינדקס. ברגע שגוגל מגלה כתובת חדשה, ה״עכבישים״ מבקרים את הדף כדי לגלות מה יש בו. גוגל מנתחת התוכן של העמוד ואת העיצוב כדי להחליט היכן הוא יכול להופיע בתוצאות החיפוש. ככל שגוגל תוכל להבין טוב יותר את האתר שלך, ככה היא תוכל לדרג אותו טוב יותר.
- אינדקס – את כל הדפים שגוגל סורקת ומנתחת את התוכן שלהם (מלל, קבצי וידאו, תמונות וכו׳..) היא מכניסה לאינדקס. כמו שאמרנו מקודם – ספרייה ענקית של דפי אינטרנט.
- תוצאות חיפוש – כאשר משתמש מחפש שאילתא, גוגל מנסה לקבוע מה יהיו התוצאות האיכותיות והטובות ביותר לאותה השאילתא. הסדר שבהן מופיעות תוצאות החיפוש נקרא ״דירוג תוצאה״ והוא מעין ציון שכל דף מקבל עבור השאילתות שעבורם הוא מופיע – דפים שמופיעים בתוצאה הראשונה, לפי גוגל, הם הרלוונטיים ביותר לשאילתא שהמשתמש חיפש.